vitale mensen in vitale organisaties

PRCL, voor duurzame transitie

Onderwijs van goed naar uitstekend

Een reactie plaatsen

Hoe trots mag je zijn als je werkt in het onderwijs en er wordt een rapport van de OESO gepresenteerd met de titel: Onderwijs Nederland 2016, fundament voor de toekomst!

Enorm trots! Want dat is waar je in het onderwijs aan werkt: het fundament van onze samenleving in toekomst. In het rapport worden de uitdagingen beschreven om de beweging van goed naar uitstekend te maken.Superschool

Lage waardering
En dan is het bijzonder dat de waardering van ons als samenleving voor het vak van leerkracht laag is. En ook voor de leerkrachten zelf is het vaak een hele klus om te blijven ervaren dat wat ze doen er echt toe doet. Lees bijvoorbeeld het boek van Eric van ’t Zelfde met als titel Superschool. Hierin wordt het krachtenveld beschreven van een school, directie en de leerkrachten die met elkaar de beweging maken van ‘onder de maat’ naar ‘superschool’. Dat deze beweging mogelijk is heeft vooral te maken met de enorme inzet van de leerkrachten om te blijven leveren wat nodig is zodat leerlingen stappen kunnen zetten.

Spijt
Wat mij heeft geraakt is zijn antwoord op de vraag of hij ergens spijt van heeft. Hij geeft aan dat het hem spijt dat het niet is gelukt om het resultaat te verduurzamen. De reden daarvoor is dat we met elkaar het onderwijssysteem zo hebben gemaakt dat het voor leerkrachten bijna niet mogelijk is om zonder een aanslag op hun eigen vitaliteit en veerkracht dit beroep langdurig en gemotiveerd vol te houden. Het percentage burn-out klachten is nergens hoger dan in het onderwijs en liep in de afgelopen jaren nog verder op van 18% naar 21% in 2014 (bron AOb).

Eigen regie
Wat doen we dan met elkaar niet goed genoeg? En waar kan het beter? Dat is uiteraard een vraagstuk met veel verschillende benaderingsmogelijkheden. Mijn pleidooi is om de leerkracht de middelen en handvatten te geven om zelf regie te nemen op dit complexe vraagstuk. Zodat de leerkracht weer de plek kan innemen als drager van de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijs innovaties. Om te komen tot scholen die leerlingen voorbereiden op een toekomst met steeds wisselende vraagstukken en uitdagingen en ze het vermogen helpt ontwikkelen om daar mee om te gaan en er regie op te nemen.

Het goede voorbeeld
Wat als leerkrachten en schoolbesturen dat zelf ook gaan leven, doordat ze vragen durven te stellen bij (het effect op) de eigen vitaliteit en de vitaliteit van het team en de school. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. Vitaliteit wordt in deze context breed beschouwt als levenskracht en het vermogen om met de uitdagingen van het leven om te gaan.

Een aanknopingspunt om dit te bereiken is aandacht geven aan de regie op de persoonlijke vitaliteit van de leerkracht in combinatie met regie op de vitaliteit van de samenwerking in het team waarmee de resultaten voor de leerlingen worden gerealiseerd.

Logo vitaliteitsaanjager PRCLDe samenhang tussen die twee aspecten wordt integraal benaderd met de vitaliteitsaanjager en geeft regie op wat je kunt beïnvloeden. En dat is vaak meer dan je denkt. Daarnaast breng je ook in kaart wat je niet kunt beïnvloeden en is het mogelijk om te kijken of daar een andere strategie op te bedenken is. Verder levert het een inventarisatie van ontwikkelvragen op die komt vanuit de leerkracht en het team zelf. Dichtbij, concreet en altijd gericht op wat belangrijk is om de ontwikkeling van de leerling centraal te stellen.

Ik daag leerkrachten, directies en schoolbesturen uit om op deze manier te onderzoeken hoe de kracht aangeboord kan worden die er zeker is en zo te komen tot veranderingen die ook te verduurzamen zijn (volhoudbaar voor iedereen). Wie durft deze uitdaging aan? Ik hoor het graag!

En kent u iemand waarvoor dit een interessant artikel is, aarzel niet om het te delen.

Met vitale groet,

Hildegonde Mostert

 

Auteur: Hildegonde Mostert

Ik begeleid sociale innovaties die duurzaam gezond leven als ambitie hebben. Als programma-manager werk ik aan het realiseren van de randvoorwaarden en vaardigheden, zodat vitale mensen in vitale organisaties kunnen werken aan wat er echt toe doet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s