vitale mensen in vitale organisaties

PRCL, voor duurzame transitie

Fysieke gezondheid

De vitaliteitsaanjager kent vijf aspecten. Fysieke gezondheid is er daar één van. Met fysieke gezondheid bedoelen we hoe je jouw lichamelijke gezondheid ervaart en hoe je met je eigen doen en laten bijdraagt aan die lichamelijke gezondheid.

Voorbeeld vraag:
Ik val gemakkelijk in slaap, slaap gemakkelijk de hele nacht door en word fit wakker.

Zeer mee oneens           0             1             2             3             4             zeer mee eens

Tips voor het versterken van je fysieke gezondheid:

Slapen is een van de meest belangrijke onderdelen van ons herstelsysteem. Tijdens het slapen vinden er belangrijke processen in je lichaam plaats voor het verteren van eten, opruimen van afvalstoffen en het tot rust brengen van spieren en gedachten.

Wanneer je moeite hebt om in slaap te komen kijk dan eens naar het volgende:

  • Heb je tv in je slaapkamer en staat die aan tot je in slaapvalt?
  • Lig je weleens in je bed werkstukken voor de volgende dag te lezen?
  • Wat doe je het laatste half uur voor je gaat slapen? Zit daar een vast patroon in of is het steeds wisselend?

Wanneer je ongeveer een half uur voor je wilt gaan slapen een vast patroon van rustgevende activiteiten doet, wordt dat na verloop van tijd het signaal voor je lichaam en je hoofd dat je gaat slapen. En dan zul je merken dat het na verloop van tijd ook makkelijker wordt om in slaap te vallen.

Wil je graag weten hoe je over de andere aspecten van je fysieke gezondheid denkt?
Wil je meer tips om je fysieke gezondheid en andere aspecten van je persoonlijke vitaliteit te vergroten?
Wil je graag hulp bij het versterken van je totale vitaliteit?
Klik hier om terug te gaan naar de beginpagina en je aan te melden of een ander aspect van vitaliteit te verkennen.